Sporten in de hitte

Nancy Heijnis
24 juli 2023
Leestijd: 5 minuten

Wil je jezelf deze zomer blijven uitdagen in de sportschool, buiten of misschien wel op vakantie? In dat geval is de kans groot dat je met hogere temperaturen dan normaal traint. Sporten in de hitte dus. De een lijkt hier geen last van te hebben en voor de ander lijken de oefeningen in de hitte twee keer zo zwaar. In deze blog geven we je daarom een aantal tips om sporten in de hitte vol te houden en te blijven presteren.

Hoe blijf je ondanks de warmte presteren?

Oververhitting wil je uiteraard voorkomen, maar je wil er wel alles aan doen om ondanks de warmte goed te presteren. Toch kan je lichaam op zo’n moment aardig gaan tegenwerken, zeker wanneer er opeens een snelle stijging in temperatuur plaatsvindt. Je lichaam heeft dan simpel gezegd even tijd nodig om aan de temperaturen te wennen en te acclimatiseren. Wil jij er in de hitte toch voor gaan? Lees dan onze tips!

#1 Kies het juiste moment voor jouw training

Het kan uiteraard per dag verschillen, maar vaak is het tussen 12 en 5 uur ‘s middags het heetste moment van de dag. Probeer op hete dagen dan ook niet in de middag te gaan sporten. Zet je wekker juist wat eerder zodat je ‘s ochtends met een iets koelere temperatuur aan de slag gaat of voer je workout of training in de avond uit.

#2 Blijf voldoende drinken

Een tip die je misschien al aan zag komen: blijf voldoende drinken. Zeker wanneer je gaat sporten met warm weer is dit een van de belangrijkste adviezen die we je mee kunnen geven. Door de hoge temperaturen zweet je meer en het vocht dat je hierdoor verliest, moet ook weer aangevuld worden. Begin daarom ruim voor je training met drinken en las gerust extra drinkpauzes in tijdens je workout. Voor ieder sportdoel hebben wij een sportdrank van MP3 Drinks

#3 Laat je lichaam wennen

We benoemden dit net al even kort: je lichaam heeft tijd nodig om aan de warmte te wennen. Begin daarom rustig met je training en bouw vervolgens verder op. Zo krijgt je lichaam de tijd die het nodig heeft om aan de warmte te wennen.

#4 Ga voor luchtige kleding

Om je lichaam koel te houden, ga je voor luchtige kleding met een losse pasvorm. Kies voor sportkleding gemaakt van lichte en ademende stoffen zoals katoen, bamboe of technische stoffen zoals polyester en nylon. Deze materialen helpen vocht van je huid af te voeren en laten lucht door, waardoor je koeler blijft. Kies daarnaast ook voor lichte kleding. Lichte kleding reflecteert de warmte in je omgeving, waardoor je hier zelf minder last van hebt! Draag een pet of hoed om je hoofd te beschermen tegen de zon en een zonnebril om je ogen te beschermen.

#5 Verkoeling tijdens de training

Naast het kiezen van de juiste kleding, kun je je lichaam tijdens de training ook op andere manieren verkoelen. Maak bijvoorbeeld je hoofd nat, leg een natte doek in je nek, draag een pet of ga voor sponsjes welke je bijvoorbeeld tijdens het hardlopen vast kunt houden. Van binnenuit afkoelen is ook een goede optie. Om dit te doen, ga je tijdens het sporten voor een heerlijk verkoelende sportdrank zoals MP3 Drinks als de MP3 Isotonic of MP3 Sportwater of een verfrissend waterijsje.

#6 Een goede cooling down

Na een zware training in de zon direct stoppen? Beter van niet. Zorg ervoor dat je eerst een cooling down doet. Als je dit niet doet, is de kans groot dat je lichaam een klap krijgt en je bloeddruk te snel daalt. Voeg daarom altijd een cooling down toe aan het einde van je training, zeker met warm weer. Zorg er verder ook voor dat je niet te lang in je bezwete setje blijft lopen, maar trek na de training weer droge kleding aan!

#7 Vergeet de zonnebrand niet

Het insmeren wordt tijdens het sporten nog wel eens vergeten. Toch is dit een uitgelezen kans om te verbranden. Denk er daarom vooraf aan om je nog even in te smeren wanneer je buiten gaat sporten. Met sporten is het het fijnste om geen vette zonnebrandcrème te gebruiken, maar juist eentje die goed intrekt. Doe dit iets voor je training zodat de crème al lekker is ingetrokken voor je start met je training.

#8 Luister naar jezelf

Tot slot, misschien wel onze belangrijkste tip: Luister goed naar je lichaam. Als de oefening je te zwaar wordt en je misschien zelfs duizelig wordt, stop dan of pak de oefening iets rustiger aan. Probeer voor de volgende keer wat meer te drinken, eten, andere kleding of een andere opbouw van je oefeningen. Voor je lichaam is de warmte ook even wennen! Zolang je daar rekening mee houdt, moet het goedkomen. Veel succes deze zomer!

#9 Train samen

Train met een maatje: Als het mogelijk is, train samen met iemand anders, zodat je elkaar in de gaten kunt houden op tekenen van oververhitting.

#10 Koel af na de training

Na het sporten, koel je lichaam af door in de schaduw te rusten, een koude douche te nemen of een vochtige handdoek op je huid te leggen.

Het is cruciaal om veiligheid voorop te stellen bij het trainen in warme omstandigheden. Het lichaam kan snel oververhit raken, dus wees alert en neem de nodige voorzorgsmaatregelen om gezond en veilig te blijven.


MP3 Drinks - Sportwater (12-pack)
Sportwater (12-pack)MP3 Drinks
3 smaken
9,50
MP3 Drinks - Energized (12-pack)
Energized (12-pack)MP3 Drinks
4 smaken
19,90 17,90

Andere blog lezen

Verschil tussen Fatblockers en Fatburners

Lees meer >

Internationale Sportdag voor Ontwikkeling en Vrede: Een Wereld in Beweging

Lees meer >

Je winkelmandje is leeg.

Verlanglijstje

Je verlanglijstje is leeg.