Welke 6 supplementen kun je gebruiken tijdens het cutten?

Nancy Heijnis
1 juni 2019
Leestijd: 10 minuten

ALLEREERST, WAT BEDOELEN WE EIGENLIJK MET ‘CUTTEN’?

Het belangrijkste doel tijdens de ‘cut’ periode is het behouden van spiermassa en tegelijkertijd het verlagen van het vetpercentage. Het ‘cutten’ houdt in om dat laatste beetje (visceraal buik)vet te verbranden zodat die welverdiende sixpack tevoorschijn komt. De spiermassa waarvoor je in de winter keihard gewerkt hebt, krijgt dan eindelijk de definitie die het verdient.

  1. Caseïne & Whey eiwitpoeder

Eiwitten spelen een belangrijke rol in het herstelproces en het behouden van spiermassa tijdens de cut periode. Er zijn verschillende soorten eiwitsupplementen, waarvan Whey eiwit de meest bekende is. Een minder bekende eiwitsoort is caseïne.

Het grootse verschil tussen deze eiwitsoorten is de mate van opname. Whey wordt sneller door het lichaam opgenomen dan caseïne-eiwit. Hierdoor is bij caseïne de afgifte van aminozuren langzamer omdat dit over een langere periode wordt verspreid.

In tegenstelling tot whey bereikt caseïne de spieren veel langzamer, maar dit ‘langzame eiwit’ heeft als groot voordeel dat je er langer van kunt profiteren.

Vaak worden caseïne-eiwitpoeders gebruikt voor het slapen gaan zodat er in de rustperiode voldoende eiwitten beschikbaar zijn om je spieren te herstellen

2.  L-Carnitine

Net als het supplement creatine is ook L-Carnitine een lichaamseigen stof. L-Carnitine is een aminozuur. Over het nut van dit supplement zijn de meningen erg verdeeld, maar onder het motto ‘alle beetjes helpen’ is het toch zeker het proberen waard om er eens mee te experimenteren.

Voor vetverbranding heeft ons lichaam carnitine nodig. Als je lichaam weinig carnitine aanmaakt dan zou het volgens de theorie meer lichaamsvet vasthouden. Dit komt vooral bij oudere mensen voor. Carnitine wordt door het lichaam zelf gevormd uit de aminozuren lysine en methionine. Het komt ook voor in met name rood vlees.

3.  Cafeïne

Een kop koffie in de morgen is een dag zonder zorgen. En daar lijkt niets aan gelogen. Cafeïne heeft namelijk bewezen een licht stimulerende werking op het centrale zenuwstelsel te hebben. De meeste mensen ervaren een energieker gevoel, betere focus, meer alertheid en een groter uithoudingsvermogen. Iets waar we zowel bij kracht- als bij cardiotraining de vruchten van plukken.

Behalve de ruststofwisseling stimuleert cafeïne het metabolisme na een maaltijd, oftewel het verbruik voor de verwerking van eten. Daarnaast zorgt cafeïne ervoor dat er meer energie uit opgeslagen vet wordt gehaald in plaats van uit koolhydraten.

Cafeïne komt voor in: koffie, frisdranken, chocolademelk en in mindere mate ook in thee. Door de gunstige effecten op de vetverbranding is cafeïne ook het belangrijkste ingrediënt van fatburners en pre-workouts. Dagelijks wordt geadviseerd om niet meer dan 4 à 5 koppen koffie per dag te nuttigen. Dit is zo’n 400 tot 600 mg cafeïne per dag.

Ben je niet echt een koffiedrinker, maar wil je wel je prestaties of je stofwisseling verbeteren? Overweeg dan een van onze cafeïnesupplementen of pre-workouts.

Eén dosering van dit supplement bevat rond de 200 of 250 mg cafeïne. Het beste is om één of twee doseringen een half uur vóór je training te nemen.

4. Fatburners

Buikvet kwijtraken is bijna het moeilijkste wat er is. Die buikspier- en compoundoefeningen in een schema zijn de basis, maar als het buikvet niet verdwijnt, bieden fatburners misschien een oplossing. Hieronder een aantal redenen om fatburners te gebruiken.

  • De hele dag stimulatie van vetverbranding
  • Het voorkomen van een te hoog vetpercentage
  • Goede opname van de juiste voedingsstoffen
  • Onderdrukken van het hongergevoel
  • Bevatten hoge dosis L-Carnitine en HCA
  • Stimuleren de sportprestaties
  • Helpen jouw vetpercentage te verlagen

5. BCAA/AMINO

BCAA’s is de afkorting voor Branched- Chain Amino Acids. Het zijn drie van de acht essentiële aminozuren die het lichaam zelf niet aan kan maken. BCAA’s vervullen een belangrijke rol tijdens de synthese van eiwitten. Ze geven niet alleen structuur aan de cellen maar zijn ook hartstikke belangrijk voor het vervoer en opslag van voedingstoffen. Dit vermindert spierafbraak en heeft tevens een positief effect op vetverbranding. BCAA capsules zijn geschikt voor zowel kracht- als duursporters en kunnen voor, tijdens en na iedere training worden ingenomen.

Andere blog lezen

House of Nutrition: sportsupplementen en de klant op nummer 1

Wil je werken aan je sportprestaties en goed herstellen na geleverde inspanningen? House of Nutrition is sinds 1986 gespecialiseerd in sportvoeding en dieetproducten, evenals sportkleding en sportaccessoires.

Lees meer >

Proteïne pannenkoeken eten helpt bij trainen en afvallen!

Lees meer >

Winkelmandje

Je winkelmandje is leeg.

Verlanglijstje

Je verlanglijstje is leeg.