WELKE 6 SUPPLEMENTEN KUN JE GEBRUIKEN TIJDENS HET CUTTEN?

ALLEREERST, WAT BEDOELEN WE EIGENLIJK MET ‘CUTTEN’?

WELKE 6 SUPPLEMENTEN KUN JE GEBRUIKEN TIJDENS HET CUTTEN?


 

Clarico-Text-Image

In de zomer willen we er allemaal op en top uitzien. Wij bij House of Nutrition begrijpen dat je er goed uit wilt zien en druk aan het ‘cutten’ bent. Welke supplementen kunnen helpen tijdens het cutten, en waarom zou je ze moeten kopen? Het is een vraag die we vaker horen terugkomen. In dit artikel zetten we het overzichtelijk op een rijtje!

ALLEREERST, WAT BEDOELEN WE EIGENLIJK MET ‘CUTTEN’?

Het belangrijkste doel tijdens de ‘cut’ periode is het behouden van spiermassa en tegelijkertijd het verlagen van het vetpercentage. Het ‘cutten’ houdt in om dat laatste beetje (visceraal buik)vet te verbranden zodat die welverdiende sixpack tevoorschijn komt. De spiermassa waarvoor je in de winter keihard gewerkt hebt, krijgt dan eindelijk de definitie die het verdient.

  1. Caseïne & Whey eiwitpoeder

Eiwitten spelen een belangrijke rol in het herstelproces en het behouden van spiermassa tijdens de cut periode. Er zijn verschillende soorten eiwitsupplementen, waarvan Whey eiwit de meest bekende is. Een minder bekende eiwitsoort is caseïne.

Het grootse verschil tussen deze eiwitsoorten is de mate van opname. Whey wordt sneller door het lichaam opgenomen dan caseïne-eiwit. Hierdoor is bij caseïne de afgifte van aminozuren langzamer omdat dit over een langere periode wordt verspreid.

In tegenstelling tot whey bereikt caseïne de spieren veel langzamer, maar dit ‘langzame eiwit’ heeft als groot voordeel dat je er langer van kunt profiteren.

Vaak worden caseïne-eiwitpoeders gebruikt voor het slapen gaan zodat er in de rustperiode voldoende eiwitten beschikbaar zijn om je spieren te herstellen.

  1. L-Carnitine

Net als het supplement creatine is ook L-Carnitine een lichaamseigen stof. L-Carnitine is een aminozuur. Over het nut van dit supplement zijn de meningen erg verdeeld, maar onder het motto ‘alle beetjes helpen’ is het toch zeker het proberen waard om er eens mee te experimenteren.

Voor vetverbranding heeft ons lichaam carnitine nodig. Als je lichaam weinig carnitine aanmaakt dan zou het volgens de theorie meer lichaamsvet vasthouden. Dit komt vooral bij oudere mensen voor. Carnitine wordt door het lichaam zelf gevormd uit de aminozuren lysine en methionine. Het komt ook voor in met name rood vlees.

  1. Cafeïne

Een kop koffie in de morgen is een dag zonder zorgen. En daar lijkt niets aan gelogen. Cafeïne heeft namelijk bewezen een licht stimulerende werking op het centrale zenuwstelsel te hebben. De meeste mensen ervaren een energieker gevoel, betere focus, meer alertheid en een groter uithoudingsvermogen. Iets waar we zowel bij kracht- als bij cardiotraining de vruchten van plukken.

Behalve de ruststofwisseling stimuleert cafeïne het metabolisme na een maaltijd, oftewel het verbruik voor de verwerking van eten. Daarnaast zorgt cafeïne ervoor dat er meer energie uit opgeslagen vet wordt gehaald in plaats van uit koolhydraten.

Cafeïne komt voor in: koffie, frisdranken, chocolademelk en in mindere mate ook in thee. Door de gunstige effecten op de vetverbranding is cafeïne ook het belangrijkste ingrediënt van fatburners en pre-workouts. Dagelijks wordt geadviseerd om niet meer dan 4 à 5 koppen koffie per dag te nuttigen. Dit is zo’n 400 tot 600 mg cafeïne per dag.

Ben je niet echt een koffiedrinker, maar wil je wel je prestaties of je stofwisseling verbeteren? Overweeg dan een van onze cafeïnesupplementen of pre-workouts.

Eén dosering van dit supplement bevat rond de 200 of 250 mg cafeïne. Het beste is om één of twee doseringen een half uur vóór je training te nemen.

  1. Fatburners

Buikvet kwijtraken is bijna het moeilijkste wat er is. Die buikspier- en compoundoefeningen in een schema zijn de basis, maar als het buikvet niet verdwijnt, bieden fatburners misschien een oplossing. Hieronder een aantal redenen om fatburners te gebruiken.

  • De hele dag stimulatie van vetverbranding

  • Het voorkomen van een te hoog vetpercentage

  • Goede opname van de juiste voedingsstoffen

  • Onderdrukken van het hongergevoel

  • Bevatten hoge dosis L-Carnitine en HCA

  • Stimuleren de sportprestaties

  • Helpen jouw vetpercentage te verlagen



  1. BCAA/AMINO

BCAA’s is de afkorting voor Branched- Chain Amino Acids. Het zijn drie van de acht essentiële aminozuren die het lichaam zelf niet aan kan maken. BCAA’s vervullen een belangrijke rol tijdens de synthese van eiwitten. Ze geven niet alleen structuur aan de cellen maar zijn ook hartstikke belangrijk voor het vervoer en opslag van voedingstoffen. Dit vermindert spierafbraak en heeft tevens een positief effect op vetverbranding. BCAA capsules zijn geschikt voor zowel kracht- als duursporters en kunnen voor, tijdens en na iedere training worden ingenomen.

  1. Multivitamine


Multivitamines behoren tot de meest populaire supplementen. Het lichaam maakt zelf geen vitamines aan, met uitzondering van vitamine D. Als je voldoende groente en fruit consumeert, heb je in principe geen extra vitamines nodig. Als je meer vitamines inneemt dan nodig, zul je deze via de urine weer uitscheiden. Het is daarom belangrijk dat je middels je vaste eetpatroon voldoende vitamines binnenkrijgt, maar geen overschot creëert.

Tijdens het ‘cutten’, eten we vaak ‘schoner’ waardoor er wel een tekort kan ontstaan. Om het lichaam dan optimaal te laten functioneren, kunnen vitamine supplementen een goede toevoeging zijn.

Vond je dit artikel interessant? Help jouw trainingsmaatjes met deze informatie door deze blog te delen!

Wil je meer advies over welke voedingssupplementen jou kunnen helpen tijdens het ‘cutten’? Neem dan gerust contact op met onze adviseurs.